Simona Rednic este medic primar reumatolog si medicina interna, profesor universitar la UMF Iuliu Hatieganu din Cluj și președinte al Societății Române de Reumatologie.
In rolurile sale de dascăl, sef de sectie si de disciplina, Simona incearcă sa creeze un cadru cat mai favorabil efortului profesional colectiv. Ca medic reumatolog si presedinte al societatii de specialitate, este preocupata de rezultatele ingrijirii medicale care conteaza cu adevarat pentru fiecare pacient reumatologic. De aceea a înființat singurul centru din tara de boli rare autoimune si musculoscheletale afiliat la reteaua europeana ReCONNET, una din cele 24 de retele de boli rare din Uniunea Europena.
Simona considera ca, dincolo de expertiza clinica si stiintifica, medicina de performanta presupune roluri multiple si un continuu proces de ascultare, schimbare, adaptare comportamentala.
Ce lași în urma ta?
La conferința Leaders in Healthcare România, organizată de MedicHub și MEDIjobs, Prov univ. dr. Simona Rednic a vorbit despre ce înseamnă coaching executiv în vreme de criză medicală și a relatat, de asemenea câteva episoade din experiența sa.
Este important ce lași în urma ta ca medic, ca lider de echipă, ca specialist, consideră Prof. Dr. Simona Rednic. A ajuns la concluzia că dincolo de performanță științifică, vrea să lase în urma sa o echipă interprofesională rezilientă, capabilă să facă față la provocări notabile. Multe dintre soluții pot fi conștientizate de către un lider cu ajutorul coachingului executiv.
„Înainte de pandemie mă situam sub o conducere autoritară, o conducere care nu dialoga, care trimitea hârtii prin infirmiere. Era profund dezechilibrată și părtinitoare. Îmi dădea încontinuu un sentiment de nemulțumire și de nefericire la locul de muncă. A venit pandemia. Și aș zice – conducerea autoritară a dispărut aproape cu desăvârșire pentru o vreme. Am rămas, dintr-o dată, singuri ca șefi de secție. (…) Noi nu aveam răspunsuri, pacienții erau fie anxioși, fie neascultători, fie agresivi chiar. Am pierdut un coleg… Și cumva managementul autoritar a eșuat. Cu un șef autoritar e rău, dar fără șef părea și mai rău, și nu am fost pregătiți, și trebuie să schimbăm asta”, a povestit medicul.
În criza cronică a sistemului acutizată de pandemie, Simona Rednic a înțeles că soluțiile sunt la echipă: „Așa cum a trebuit să ne reașezăm secția pentru COVID, să transformăm circuitele, să transformăm sala de ședințe în vestiar, să transformăm sala de masaj în izolator, a devenit clar – pentru mine, cel puțin – că soluțiile potențiale ar putea fi la noi”, a mai adăugat dr. Rednic.
Întrebată care sunt lucrurile pe care, în prezent, le gândește diferit, specialistul a punctat că, întâi de toate, vede diferit educația. „Dar ce am înțeles iarăși – mai mult, poate în ultima vreme – că educația mea nu pare să fie suficientă și trebuie să educăm altfel și în jurul nostru. Apropo de pandemie, apropo de vaccinare. Oamenii nu știu cum se manifestă boala, oamenii nu înțeleg ce înseamnă un vaccin, fricile lor sunt foarte diferite și nu funcționează un singur mesaj. Într-un fel colectiv și complex, pe termen lung, fiecare dintre noi, medicii, am contribuit într-o oarecare măsură la cunoștințele actuale ale pacienților noștri și la educația medicală mai mult sau mai puțin deficitară a acestora”, a subliniat sursa citată.
E clar că e vorba de o răspundere colectivă, mai consideră dr. Rednic, menționând că nimeni nu poate educa pe toată lumea, însă pot „ să educ prin osmoză pe cei de lângă mine, pe studenții mei, pe rezidenții mei, pe asistentele mele, pe pacienți, pe infirmierele mele. Probabil de la ei, gândul meu va ajunge mai departe”.
Colaborare
”Din ideea de educație vine ideea de colaborare. E foarte important să cultivăm alianțe cu oricine are expertiza și bunăvoința de a ne ajuta. (…) Orice idee care ar trebui să vină de sus și să fie impusă s-a dovedit că are un succes discutabil. Schimbarea trebuie să o facă fiecare în jurul lui”, a mai spus specialistul.
În final, dr. Simona Rednic a repetat că cel mai important lucru pe care l-a conștientizat prin participarea la cursul ”Discipline de Lider în medicină & tech” este răspunderea liderilor asupra a ceea ce lasă în urma lor. Pregătirea științifico-tehnică continuă și competitivă a unui medic este necesară dar acum a devenit poate mult mai evident că pe termen lung nu este suficientă.
„Formarea unui medic e foarte complicată. Un medic performant învață toată viața. Mereu achiziționează cunoaștere științifică vastă, care se acumulează și se schimbă permanent în omenire. Și m-am gândit ce să las în urma mea? (…) Poate un altfel de curs, de competențe de coaching medical? Sprijinul unui coach executiv specializat?.
O să las în urma mea un ecograf sau mai bine să invesesc în antrenamente non-tehnice ale echipei interprofesionale centrată cu adevărat pe pacient, pentru înțelegerea și ameliorarea problemelor uneori dificile sau nerezolvabile cu care ne confruntăm? Mai bine să echipez oamenii pentru provocările care vor urma în societate și în lume și să ne antrenăm și pentru o viață profesională puțin mai bună”, a spus specialistul.